Als je voor het eerst een boot van glasvezel koopt, zou je denken dat onderhoud eenvoudig is, maar het is niet wat het lijkt. Vroeg of laat zal elke eigenaar kijken naar glasvezel bootverf.
Wanneer de boot voor het eerst dof begint te worden, wast en poetst u deze. In eerste instantie zal dit werken. Na verloop van tijd zul je dit echter steeds vaker moeten doen totdat het onmogelijk wordt om door te gaan. Het is tijd om na te denken over je schilderwerk.
Een verfbeurt voor een boot is niet iets waar u zonder een beetje onderzoek aan zou moeten beginnen. Eerst moet u iets begrijpen van de problemen die kunnen optreden bij het aanbrengen van bootverf van glasvezel.
Het eerste dat u moet begrijpen, is dat boten uit veel verschillende onderdelen bestaan. Al deze moeten worden verwijderd om een hoogwaardige verfbeurt te krijgen. Overal waar twee oppervlakken met elkaar verbonden zijn, bestaat de kans dat de verf er een brug tussen vormt met wat lucht eronder. Dit lijkt misschien prima wanneer de klus voor het eerst is voltooid, maar het wordt altijd een zwakte. Dit gebied zal als eerste bubbelen en barsten. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat alle ramen, deuren, etc. zijn verwijderd voordat u de verf aanbrengt.
Als u twee stukken glasvezel hebt, moeten deze ook worden gedemonteerd. Ten eerste kan het de hierboven beschreven verfbruggen hebben, maar ook omdat ze op hun plaats worden gehouden met roestvrijstalen schroeven, die moeten worden verwijderd en opnieuw moeten worden bevestigd om een mooie definitieve afwerking te krijgen.
Vervolgens moet u alle tijdrovende was verwijderen. Zodra de boot van glasvezel is gebouwd, wordt deze bedekt met een gelcoat. Het is een gelcoat die de kleur vasthoudt. De gelcoat is enigszins poreus en jarenlang waxen van de boot heeft dit poreuze oppervlak geblokkeerd en een glad oppervlak gecreƫerd. Bootverf van glasvezel hecht het beste op poreuze oppervlakken, dus zorg ervoor dat u alle glasvezels schuurt.
De boot is nu klaar om geschilderd te worden. Verf moet worden aangebracht in een afgesloten spuitcabine. Dit is voor het beste resultaat en is ook te wijten aan de giftigheid van de verf. Er zullen sommige gebieden op de boot zijn die moeilijk te spuiten zijn. Hiervoor dient u met de schilder te overleggen over het aanbrengen van de kwast. Een penseeltoepassing laat een paar slagen achter, maar een ervaren schilder kan ze minimaliseren, zodat ze er beter uitzien en langer meegaan dan een ongelijkmatige spray op deze gebieden.